گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی (ره)

پشتیبانی رسمی از سوی گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی

گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی (ره)

پشتیبانی رسمی از سوی گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی

مباحث شیطان پرستی

تاریخچه و معنی شیطان پرستی:

   

مفهوم شیطان در طول قرنها مورد مکاشفه قرار گرفته است . . .

بسم الله الرحمن الرحیم

************************************************

اعوذ باالله من الشیطان الرجیم 

انما ذلکم الشیطان یخوف اولیاء فلا تخافوهم وخافون ان کنتم مومنین

((در واقع این شیطان است که دوستانش را می ترساند پس اگر مومنید از آن نترسید و از من بترسید.))

(سوره مبارکه آل عمران آیه 176)

        تاریخچه و معنی شیطان پرستی:

  مفهوم شیطان در طول قرنها مورد مکاشفه قرار گرفته است. در اصل در سنت مسیحیان جودو، شیطان به عنوان بخشی از آفرینش دیده شده است که در برگیرنده قانونی است که می‌تواند در مقابل خواست خداوند مخالفت کند و با اختیار تام خود، قادر است مبارزه طلب باشد.

یک حرکت مکتبی، شبه مکتبی و یا فلسفی است که هواداران آن شیطان را یک طرح و الگوی اصلی و قبل از عالم هستی میپندارند. آنها شیطان را موجودی زنده و با چند وجه از طبیعت انسان مشترک می‌‌دانند. شیطان پرستی را در گروه “راه چپ” مخالف با “راه راست” طبقه بندی می‌کنند. دست چپی‌ها به غنی سازی روحی خود در جریان کارهای خودشان معتقدند. و بر این باورند که در نهایت باید تنها به خود جواب پس دهند. در حالی که دست راستی‌ها غنی سازی روحی خود را از طریق وقف کردن و بندگی خود در مقابل قدرتی بزرگتر بدست می‌‌آورند.

این دیدگاه که هرچیزی نقطه مقابل خود را دارد و خداوند (تماماً خوب) باید یک نیروی خدای بد (شیطانی) نیز در مقابلش باشد (بسیار از الهه‌های قدیمی نیز این نیروهای بد را در خود داشته اند، به طور مثال تمدن مصر باستان نیز چنین باوری را داشته است).

شیطان پرستی به معنی پرستش شیطان به عنوان قدرت برتر ،حتی بسیار قویتر از نیروهای خوب دنیوی همچون خدا است. درفرقه شیطان پرستی ،شیطان به عنوان مظهر و سمبل قدرت وحاکمیت بر روی زمین است.قدرتی که به عنوان برترین قدرت دو جهان مورد توجه و پرستش قرار دارد و این دنیایی را که به عنوان دوزخ برشمرده می شود را قانونمند کند.و در نهایت معنای شیطان پرستی ؛ پرستش قدرت پلیدی و قدرتمند است .

فراماسون‌ها احیاکننده جادوگری و شیطان‌پرستی در قاره اروپا در قرن شانزدهم میلادی می‌باشند. گسترش سریع جادوگری و شیطان‌پرستی دراروپا در آن دوران مخصوصاً در بین زنان سبب شد تا در قرن شانزدهم و هفدهم میلادی در اروپا در جنبش پاکسازی جادوگری و شیطان‌پرستی بیش از شصت هزار نفر از جادوگران که اکثر آنها زن بودند، اعدام شوند.از سویی کلیسا با اسم مبارزه با خرافات وبه ویژه سحر و جادو به تفتیش عقاید پرداخت. منشور کلیسا بر این اساس بود که:((بسیاری از مسیحیان دور افتاده از اصالت آیین ،با ابلیسان اتحاد شیطانی برقرار کرده و با توجه به سحر و جادو و لعن و سایر فنون شیطانی ،زیانهای غم انگیزی به مردان ،زنان و کودکان و حتی حیوانات وارد ساخته اند …))

در نتیجه بر انگیختن حس لجبازی مردم به وسیله محاکم تفتیش و علل دیگر،عده کسانی که خود را جادوگر می دانستند سریعا رو به افزایش نهاد، مخصوصا در ایتالیا مجاور آلپ ،ساحری از حیث ماهیت و مقیاس به صورت یک بیماری مسری درآمد. به گزارش مشهوری 25000 نفر در جلگه ای نزدیک برشا در یک ((شنبه بازار جادوگران)) حضور یافتند.

با گسترش دین مسیحیت و بعد از آن اسلام، هردو پیروان بسیاری بدست آوردند و یک رستگاری اعلا را برای خود قائل هستند و به زندگی بعد از مرگ اعتقاد دارند، و در میان آموزه‌های آنها شیطان وجود دارد و در همه جهان‌بینی‌های الهی، شیطان سعی دارد خداوند را تحلیل برد و خراب کند.

با رشد رو به جلوی جامعه از دوران اصلاحات به دوران روشنفکری (قرون 17 و 18)، مردم در جوامع غربی شروع به پرسش سوالاتی راجع به شیطان کردند و شیطان نیز در پاسخ به تدریج بزرگ و بزرگتر شد، لذا شیطان پرستی به صورت یک رسم که با رسوم دینی گذشته مخالفت دارد ظهور پیدا کرده.به علاوه شیطان به مخالفت با خدای ابراهیمی پرداخته است.

نگاه یهودی-مسیحی-اسلامی از شیطان می‌تواند به موارد زیر تقسیم شود:

یهود: شیطان در یهودیت، در لغت به معنای “دشمن” یا “تهمت زننده” است. و همینطور نام فرشته‌ای است که مومنین را مورد محک قرار می‌دهد. شیطان در یهود به عنوان دشمن خدا شناخته نشده است بلکه یک خادم خدا است که وظیفه دارد ایمان بشیریت را مورد آزمایش قرار دهد.

اسلام: کلمه شیطان در عربی “الشیطان” به معنای خطاکار، متجاوز و دشمن است. این یک عنوان است که معمولا به موجودی به نام ابلیس صفت داده می‌شود. ابلیس یک جن بوده است که از خدا نافرمانی کرده است لذا توسط خدا محکوم شده است که به عنوان منبعی برای گمراهی انس و جن باشد و ایمان آنها را بسنجد.

مسیحیت: در بسیاری از شاخه‌های مسیحیت، شیطان (در اصل لوسیفر) قبل از آنکه از درگاه خدا ترد شود، یک موجود روحانی یا فرشته بوده که در خدمت خداوندگار بوده است. گفته می‌شود شیطان از درگاه خداوند به دلیل غرور بیش از حد و خودپرستی ترد شده است. همینطور گفته شده است است شیطان کسی بوده است که به انسان گفته است می‌تواند خدا شود، و موجب معصیت اصلی انسان در درگاه خدا شده است و در نتیجه از بهشت رانده شد.

در اوائل قرن نوزدهم بعضی از اشراف انگلستان به رهبری سرفرانسیس داشود، گروه شیطان‌پرستان به نام باشگاه آتش جهنم را در شهر لندن تأسیس نمودند و از اوائل قرن نوزدهم شهر لندن مرکز شیطان‌پرستان در اروپا گردید و  چند گروه شیطان‌پرست در انگلستان و ایالات متحده آمریکا به وجود آمد که معروف‌ترین آنها تشکیل «کلیسای شیطان» در شهر سان‌فرانسیسکو می‌باشد.

)انجیل شیطانی و کلیسای شیطان Satanic Bible & Church Of Satan)

کلیسای شیطان پرستی در قرون وسطا به عنوان مکانی برای انجام مراسم شیطان پرستی استفاده میشد و جایی بود که در آن تنها و تنها محل قرارهای شیطان پرستان قدیمی و انجام مراسم خود در آن بود . اما امروزه کلیسای شیطان پرستی محلی است برای عبادت شیطان پرستان که اکثرا به صورت زیر زمینی به کار خود ادامه می دهند.

کلیسای شیطان  در 30 آوریل 1966 توسط آنتون لاوی تاسیس شد و پس از مرگش اداره آن به همسرش بلانش بارتون رسید و در حال حاضر نیز توسط یکی از اعضای قدیمی آن یعنی پیتر گیلمور اداره میشود . اعضای این کلیسا برای ورود به آن باید پول بپردازند.کودکان نیز تا زمانی که توانایی درک فلسفه آن را پیدا نکرده اند، اجازه ورود به آنجا را ندارند.در ضمن ورود افراد غیر شیطان پرست به آنجا بدون ایراد است.

انجیل شیطانی کتابیست که شیطان پرستان از آن برای عبادت خود و همچنین استفاده در مراسم خود استفاده میکنند . این کتاب شامل کلمات عبری و یونانی و انگلیسی است شامل اسامی شیطان و دعوت از او برای قدرت دادن به شیطان پرستان است. شیطان پرستان دارای یک سری اعتقادات هستند که در کتاب انجیل شیطانی آمده است.

بد نیست قسمتهایی از این کتاب را بخوانیم:

به نام خدای بزرگ ما شیطان! ای دوست وهمدم شب ، تو از صدای سگها و ریختن خون شاد می شوی، تو در میان سایه های قبور می گردی، تو تشنه خون هستی و بشر را تهدید می کنی، ماه هزار چهره به قربانیان ما با نظر مساعد بنگر. دروازه های جهنم را بگشا و بیرون بیا ...

افکار شیطان پرستان :

شیطان پرستی دنیایی را ترسیم می کند که هیچ روزنه امیدی برای آن متصور نیست . به همین جهت شیطان پرستی را جهان تاریک می گویند. شیطان پرستی حقیقتی را جستجو می کند که در این جهان یافت نمی شود . خود کشی توجیهی اینگونه دارد : اگر بپرسی چرا خودت را می کشی ؟ می خواهم به حقیقت برسم و حقیقت دراین دنیا به دست نمی آید . شیطان : زندگی در این دنیا بر پایه دروغ است و همه باورهای مردم بر پایه همین دروغ شکل گرفته است ، همه عادت کرده اند دروغ بگویند ، لذا اگر حرف راست هم بزنید کسی آن را باورنمی کند .شیطان پرستی آیینی است که همه چیز را منفی ارائه می دهد . آدم عمر شب را بلند می داند .

<<ما حتی خورشید را مانع از تابش نور می پنداریم . ما همه چیز را منفی می خواهیم ، اگر به باغ سیب برویم همه سیب ها را کال می بینم و اگر به تئاتر برویم همه بازیگر ها را لال می پنداریم.>>

شیطان پرستی معجونی است که هر آدم گرفتاری را به وحشی گری و نفرت سوق می دهد.برای شیطان پرست تفهیم می کنند جاده ای که در آن قرار دارد پر از خط کشی های در هم و بر هم است.و او در یافتن راه خروج تا سر حد جنون و دیوانگی پیش می رود و سر انجام مطمئن می شود راه بازگشتی وجود ندارد.وباید با ما بمانی تا آخر مرگ.  

   Inverted Pentagram   (پنج ضلعی وارونه)

 

  

نشانه ستاره صبح ، نامی که به شیطان تعلق دارد. این علامت در مراسم مخفیانه ( کابالا ) و جادوگری برای احضار ارواح شیطانی استفاده میشود. این علامت را شیطان پرستان با دو ضلع در بالا و ملحدان با یک ضلع در بالا استفاده میکنند. در هر حال این علامت نشانه شیطان است و مهم نیست که یک نوک ضلع آن بالا باشد یا هر دوی آنها و یا دور آن دایره ای کشیده شده باشد یا خیر در هر حال این علامت شیطان است.

پنتاگرام

 برای برخی از مردم پنتاگرام به صورت تردید ناپذیری باجادوی سیاه و پرستش شیطان پیوند زده شد. این علامت نمادی پیچیده است که از ترکیب ستاره ای پنج پر با سر بز بوجود آمده است. استفاده از این علامت به عنوان یک نشان و علامت شیطانی کاملا جدید است و به نیمه دوم قرن بیستم برمی گردد. جایی که سیتنیزم مدرن توسط آنتوان لاوی بنیان گذار کلیسای شیطان پایه گذاری شد.نشانی از جادوی سیاه است که حاکی از پیروزی ماده و آرزوهای فردی بر عقاید و تعصبات دینی و مذهبی است. نماد پنتاگرام باستانی در سیتنیزم مدرن نمادی است از آزادی در برابر مسایل جنسی که در ادیان الهی حرام شمرده اند.

پنتاگرام نباید با هگزاگرام (ستاره شش پر که به صورت دو مثلث درون هم نشان داده می شود و نمونه آن ستاره داوود است.) اشتباه شود. 

دیو بافومت Baphomet

علامت شیطان پرستی. خدای شیطانی و سمبل شیطان. ممکن است این علامت به شکل جواهرات دیده شود.  

666

علامت انسان ، نشانه جانور (هیولا) –« ... پس هرکس حکمت دارد عدد وحش  را بشمارد ، زیرا که عدد انسان است و عددش 666 است»   

                                               

 

Swastika or Sun Wheel (صلیب شکسته) 

                                             

 

که علامت مذهبی باستانی است که سالها قبل از قدرت گرفتن هیتلر به کار میرفت.  این علامت در کتیبه های بودایی و مقبره های سلتی و یونانی استفاده میشده. در آیین پرستش خورشید ، این علامت به نظر می رسد نشانه مسیر حرکت خورشید در آسمان باشد.    

 All Seeing Eye (چشمی که به همه جا می نگرد)  

 

تنها معتقدند که این چشم لوسیفر (شیطان) است و کسی که قدرت کنترل آن را دارد بر تمام دارایی ها حکومت میکند. این علامت در پیشگویی ها به کار میرود. جادوها ، نفرین ها ، کنترل های روحی و تمامی انحرافات تحت این علامت کار میکنند .  

 Upside Down Cross صلیب وارونه 

 نشانه استهزاء و رد کردن مسیح میباشد. گردنبندهای آن توسط شیطان پرستان زیادی به کار میرود. این علامت را میتوان همراه خواننده های راک و روی آلبوم های آنها دید. 

 

 Goat Head (سر بز)  

این یکی از راههای شیطان پرستان برای مسخره کردن مسیح است زیرا گفته میشود که مسیح مانند بره ای برای گناهان بشر کشته شد. استفاده از بز به خرافات قرون وسطی برمی گردد. آنان اغلب بز را نماینده شیطان می دانستند و همواره در توصیف ساحره ها آنان را با بز توصیف می کردند.  

 Anarchy (هرج و مرج) 

 این علامت به معنای از بین بردن تمام قوانین میباشد. به عبارت دیگر " هرچه تخریب کننده است انجام بده " یعنی همان قانون شیطان پرستی .  

 Anti Justice (ضدعدالت) 

 تبر رو به بالا علامت عدالت روم قدیم بوده است که علامت واژگون شده آن نشانه ضدعدالت یا شورش و طغیان میباشد. شیطان پرست ها موظفند همیشه خشم و نفرت خود را نسبت به مسیح و سایر مقدسات اعلام کنند.و معمولا این مضامین را در متن اشعار موسیقی های که خاص این گروهها می باشد اعلام میکنند. موسیقی هایی همچون رپ یا موسیقی هوی متال با زیر مجموع هایش همچون گروه دریای سرخ ،گروه قاتل ،گروه دختران RAS ، گروه کیس KISSو…  

 

انواع و رویکردهای شیطان پرستی

شیطان پرستان لاوی

این نوع از شیطان پرستی بر مبنای فلسفهٔ آنتوآن لاوی که در کتاب “انجیل شیطان” و دیگر آثارش آمده است تشکیل شده است.

 “شیطان” در نظر لاوی موجودی مثبت بوده در حالی که تعالیم خداجویانه کلیساها را مورد تمسخر قرار داده و به مسائل جهان مادی نیز اعتنایی نداشت.یک شیطان پرست لاویی، خود را خدای خود میداند.

 به همین دلیل بسیاری از شیطان پرستان معاصر از باورها و گرایش‌های ادیان گذشته اجتناب می‌کنند و بیشتر گرایشات خودپرستانه دارند. به گونه‌ای که خود را در مرکز هستی و قوانین طبیعی می‌بینند.

 بر این مبنا شیطان پرستان به دو گروه اصلی شیطان پرستان فلسفی و شیطان پرستان دینی تقسیم بندی می‌شوند.

شیطان پرستی فلسفی

به طور غیر رسمی و گسترده‌ای این شاخه از شیطان پرستی را منتسب به آنتوان لاوی می‌دانند. او کسی بود که کلیسای شیطان را تأسیس کرد (اولین سازمانی که از لغت شیطان پرستی فلسفی استفاده نمود)، در نظر شیطان پرستان فلسفی، محور و مرکزیت عالم هستی، خود انسان است، و بزرگترین آرزو و شرط رستگاری این نوع از شیطان پرستان برتری و ترفیع ایشان نسبت به دیگران است. شیطان پرستان فلسفی عموما خدایی برای پرستش قائل نمیدانند و به زندگی غیر مادی بعد از مرگ نیز عقیده‌ای ندارند (اگرچه بایدی هم برای نبود آن ندارند) در نظر شیطان پرستان فلسفی، هر شخص خدای خودش است. آنها با تکیه بر عقاید انسانی وابسته به دنیا، مطالب مربوط به فلسفه عقلانی را خوار میشمارند و به آنها به دید ترس از مسائل ماوراء الطبیعی می‌‌نگرند. و تنها به وسیله آن، یک زندگی عقیم و تنها بر مبنای “جهان واقعی” را تشکیل می‌دهند.

شیطان پرستی دینی

گرایشات شیطان پرستی دینی اغلب مشابه گرایشات شیطان پرستی فلسفی است، گرچه معمولا پیش نیازی برای خود قائل می‌شوند و آن پیشنیاز اینست که شیطان پرست اول باید یک قانون ماوراء الطبیعی را که در آن یک یا چند خدا تعریف شده است که همه شیطانی هستند یا بوسیله شیطان شناخته می‌شوند. شیطانی که در گروه اخیر تعریف شده است می‌تواند تنها در ذهن یک شیطان پرست تعریف شود یا از یک دین (معمولا قبل از مسیح) اقتباس شوند.بسته به اینکه کدام نوع شیطان پرستی مد نظر باشد، خدا (یا خدایان) می‌توانند از انواع مختلفی از معبودها باشند، بعضی از آنها از ادیان بسیار قدیمی نشئت گرفته شده اند، انواع معمول شیطان پرستی خدایانشان رااز ادیان  قدیمی مصر باستان و بسیاری از الهه‌های باستانی بین النهرینی و بعضا از  رومی و یونانی (به عنوان مثال مارس-خدای جنگ) اقتباس کرده اند. بقیه شیطان پرستان ادعای پرستش خدای اصلی را دارند ولی بیشتر شیطان پرستان می‌گویند خدای معبود آنها در واقع قدمت بسیار قدیمی دارد، شاید از دوران ماقبل تاریخ و شاید اولین خدایانی باشد که توسط انسان مورد پرستش قرار گرفته است. مابقی گروه‌ها تعبیری سخت گیرانه تر از اینها را میپرستند: آنهایی که سیمای فرشتهٔ سقوط کرده از انجیل مسیحی را میپرستند، در حالی که بسیاری که آن را به عنوان شر، طبق تعریف کلیسای مسیحی، میپندارند. این گروه در مقابل آن را به عنوان محق و کسی که در مقابل خدا شورش کرده است قبول دارند. تمام این ادیان با هم وبا شیطان پرستان فلسفی مشترک هستند چرا که خود شخص را در اولویت اول قرار داده اند. یک پند رایج شیطانی به این معلول اینست که: “هر خدای ارزشمندی بهتر است به جای یک برده پست و بخاک افتاده، یک شریک در قدرت خود داشته باشد.”یک مثال از این مطلب، شیطان ابراهیمی است، مانند ابلیسی که در کتاب تورات آمده است و بشریت را به چیدن میوه درخت شناخت خوب از بد تشویق می‌کند:” تو مطمئنا نمیمیری: چرا که خدا در همان روزی که این کار را کنی از آن خبر خواهد داشت، سپس چشمانت باز خواهد شد و شماها مانند خدا خواهید شد و خوب را از شر تشخیص خواهید داد”. با این استفاده از این مفهوم، شیطان پرستان خود را بهتر از هر خدای دیگری، دارای قدرت تشخیص خوب از بد میپندارند. از آنجا که این گروه از شیطان پرستان خود را بسیار قدیمی و قدیمی تر از بقیه می‌دانند، نام “شیطان پرستان سنتی” را بر خود گذاشته‌اند و به شیطان پرستان فلسفی، “شیطان پرستان معاصر” می‌‌گویند.

                                                                                                                   شرپرستان

این فرقه از شیطان پرستان، به دوران تفتیش عقاید مذهبی از طرف کلیسا مربوط می‌شوند. این نوع شیطان پرستان معمولا متهم هستند به اعمالی از قبیل “خوردن نوزادان”، “کشتن گوسفندان”، “قربانی کردن دختران باکره” و “نفرت از مسیحیان”. این طرز فکر در کتاب “مالیوس مالیفیکاروم” دسته بندی شده است. کتابی که در دوران تفتیش عقاید توسط کلیسا (1490) تالیف شد و در واقع هرگز به طور رسمی مورد استفاده قرار نگرفت، کتاب حاوی مطالب خرافی از جن گیری و جادوگری و مطالبی از این دست است. ترجمه لغوی نام کتاب پتک جادوگران است.

اعمال و زمان شیطان پرستی

اعمال شیطان پرستی در زمانهای قدیم در چندین زمان انجام می گرفت.

اولین زمان هنگام کسوف و خسوف بود. بر این تصور که شیطان و خدای تاریکی از انسانها عصبانی هستند و منتظر هدیه خود، و اگر برای آنها قربانی انجام نگیرد تمام انسانها را قتل عام می کردند. لذا برای آرامش شیطان قربانی کردن انسان انجام می شد. در دوره کنونی قربانی کردن انسان در یک شب کاملا تاریک انجام می شود.

  مراسم پیوستن عضو جدید

این کار توسط کشیش کلیسای شیطان پرستان ویا همسر وی(بسته به مذکر یا مونث بودن عضو جدید) انجام می شود. در این مراسم 5 بوسه به بدن شخص عضو شونده زده می شود. شخص جدید در وسط پنتاگرام زانو می زند و در حالیکه عریان است بوسه ها بر بدن او زده می شود.

مراسم قربانی کردن

این کار در شبی تاریک انجام می شود. قربانی توسط آب مقدس غسل داده می شود و بر روی محراب خوابانده می شود.اصولا قربانی ها قبل از انجام مراسم بیهوش می شوند. و در کاملترین مراسم قربانی کردن برای شیطان، قربانی پس از کشته شدن و نوشیده شدن خونش در آتش سوزانده می شود. در این مراسم اورادی هم به زبانی کاملا بی معنی و گاه عبری خوانده می شود.

دغدغه ها ونگاه شیطان پرستان به زندی و مرگ از نگاه خودشان

دیگر راه برگشتی نیست

تاریکی چیز عجیبی است. تاریکی پیچیده است. تاریکی ابهام دارد، برای همین پیچیده است. و به همین خاطر ترسناک هم هست. تاریکی با شر نسبت دارد. چون با خطا نسبت دارد. چون مستعد خطاست. مثل خاک نمور که مستعد پستی است. 

رنگ باختن به سیاهی

نمی توان دانست که این زندگی کجا آغاز و کجا پایان می پذیرد. در این حال ما بی هیچ نشانه ای پیش میرویم و نمی توانیم سرعت خود را بسنجیم. زندگی برای چه؟ همه چیز باطل است! زندگی یعنی خشت بر آب زدن، زندگی یعنی خود را سوزاندن وهرگز گرم نشدن.

 زندگی یعنی پوچـــــى و شکست وآخر ...

دنیا جز یک بی نظمی و هرج ومرج چیز دیگری نیست. وقتی انسان مرد دیگر فردایی وجود ندارد. در جهانی که ناگهان از هر خیال واهی و از هر نوری محروم شده است، انسان حس می کند که بیگانه است. در این تبعید دست آویز امکان برگشتی نیست.

نقد شیطان پرستی

بسیاری از شیطان پرستان، شیطان را به عنوان یک نیروی سرکش معرفی می‌کنند. به هرحال آنها ادعا می‌کنند چنین هویتی بر مبنای قبول کردن اینکه شیطان موجودی یا قدرتی افضل است شکل می‌گیرد.حال گفته می‌شود با توجه به اینکه شیطان به عنوان موجودی شناخته می‌شود که با خداوند مخالفت می‌کند، در صورت قبول کردن او به عنوان راهنما، باید با خودش نیز مخالفت کرد. (تناقض)

همه می دهنیم که بزرگ شیاطین یعنی <<ابلیس>> آنقدر ضعیف است که دچار کبر و خودپسندی شد و نتوانست فرمان خالقش را اجرا کرده و در مقابل اشرف مخلوقات سجده کند و با یک نافرمانی نتیجه عبادات چندین هزار ساله خود را به باد داد.

در حقارت شیطان همین بس که برای انحراف انسان ها از پست ترین خواسته های نفس آدمی وارد میشود و هر جا،نور و آگاهی و علم و بصیرت و دقت باشد جایی برای او نیست.

ترس از قدرت شیطان مقدمه شیطان‌پرستی است و هر که از شیطان در هراس باشد در حقیقت بندگی او را گردن نهاده است. خداوند در قرآن می فرماید:"همانا شیطان یاران خویش را میترساند، پس ای مومنان، اگر به خدا ایمان دارید از شیطان نهراسید و تقوای مرا پیشه سازید."

یکی از نقدهای کاربردی تر شیطان پرستی اینست که ضمن این که شیطان پرستی معمولا خود را به عنوان راه نجاتی برای توده‌های تسلیم شده مردم در مقابل دین‌های اصلی معرفی می‌کند، بر شایستگی‌های آنها در بی نیازی از دیگران و انزوا گرایی تاکید می‌کنند و انزوا گرایی می‌تواند به سوء استفاده‌های مختلفی ناشی شود – که معمولا نیز چنین است. چرا که طبیعت انزواگرایانه شیطان معمولا در بازخورد جوامع ناکارمد است. و برای جبران این خلا از قوانین ادیان سنتی استفاده کرده است. پس وجود چنین عقایدی راه را برای سوءاستفاده های سود جویان هموار می سازد.   

            

           شیطان از دید نهج البلاغه 

 

امام وصی امام علی(ع) پیروان شیطان را به خوبی به ما معرفی می کند و کیفیت نفوذ شیطان در وجود انسان ها و مراحل انحراف انسان ها توسط شیطان را نشان می دهد. و همچنین ره آورد اطاعت از شیطان و آفات شیطان زدگی را گوشزد می کند. تلاش شیطان در انحراف انسان ها را به یاد ما می آورد و از اخلاقیات دروغین و شیطانی نهی می کند. و در نهایت عاقبت شیطان زدگان را برای همگان بازگو می کند.

***************************************

" منحرفان ، شیطان را معیار کار خود گرفتند و شیطان نیز آنها را دام خود قرار داد و در دل های آنان تخم گذارد ، و جوجه های خود را در دامانشان پرورش داد. با چشم های آنان می نگریست و با زبان های آنان سخن می گفت. پس با یاری آنها بر مرکب گمراهی سوار شد و کردارهای زشت را در نظرشان زیبا جلوه داد مانند رفتار کسی که نشان می داد در حکومت شیطان شریک است و با زبان شیطان سخن باطل می گوید. "¹

*****************************************

"آگاه باشید! شیطان، حزب خود را بسیج کرده و سپاهش را گردآورده است تا بار دیگر، ظلم و ستم به وطنش بازگردد و باطل، به جایگاه نخستینش رسد... ."²

*****************************************

"همانا آغاز پیدایش فتنه ها هوا پرستی و بدعت گذاری در احکام آسمانی است ، نوآوری هایی که قرآن با آن مخالف است و گروهی "با دو انحراف یاد شده" بر گروه دیگر سلطه و ولایت یابند که برخلاف دین خداست. پس اگر باطل با حق مخلوط نمی شد بر طالبان حق پوشیده نمی ماند و اگر حق از باطل جا و خالص می گشت زبان دشمنان قطع می گردید. اما قسمتی از حق و قسمتی از باطل رامی گیرند و به هم می آمیزند، آنجاست که شیطان بر دوستان خود چیره می گردد و تنها آنان که مشمول لطف و رحمت پروردگارند نجات خواهند یافت."³  

 

" سفارش می کنم شما را به پروا داشتن از خدا، خدایی که با ترساندن های مکرر، راه عذر را بر شما بست، و با دلیل و برهان روشن، حجت را تمام کرد، و شما را پرهیز داد از دشمنی شیطان که پنهان در سینه ها راه می یابد و آهسته در گوشها راز می گوید، گمراه و پست است، وعده های دروغین داده، در آرزوی آنها به انتظار می گذارد، زشتی ها ی گناهان را زینت می دهد، گناهان بزرگ را کوچک می شمارد، و آرام آرام دوستان خود را فریب داده، راه رستگاری را بر روی بندگانش می بندد، و در روز قیامت آنچه را که زینت داده انکار می کند، و آنچه را که آسان کرده،بزرگ می شمارد، و از آنچه که پیروان خود را ایمن داشته بود سخت می ترساند."¹   

*****************************************

ای بندگان خدا! شما را به ترس از خدا سفارش می کنم، و شما را از منافقان می ترسانم، زیرا آنها گمراه و گمراه کننده اند، خطاکار و به خطاکاری تشویق کننده اند، ... ، با اظهار یاس می خواهند به مطامع خویش برسند، و بازار خود را گرم سازند، و کالای خود را بفروشند، سخن می گویند اما به اشتباه و تردید می اندازند، وصف میکنند اما فریب می دهند، در آغاز، راه را آسان و سپس در تنگناها به بن بست می کشانند، آنها یاوران شیطان و زبانه های آتش جهنم می باشند: آنان پیروان شیطانند،و بدانید که پیروان شیطان زیانکارانند."

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد